Beroepscompetenties
|
|
Overzicht beroepscompetenties |
Kennis |
Begrip |
Toepassen |
Analyseren |
Synthetiseren |
Evalueren |
|
BC 1 |
Ontwikkelen, implementeren, verantwoorden, evalueren en bijstellen van strategie en beleid |
|
|
|
NVT
|
||
|
a. |
Signaleert en interpreteert relevante ontwikkelingen (lokaal tot en met internationaal) |
X |
X |
X |
|
|
|
|
b. |
Draagt de missie en visie van de organisatie helder en inspirerend uit |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
c. |
Levert input en geeft advies over de ontwikkeling van strategie, beleid en plannen |
X |
X |
X |
|
|
|
|
d. |
Gebruikt visie als leidraad en referentiekader bij het maken van keuzes |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
e. |
Maakt keuze voor een systeem van managementinformatie |
|
|
|
|
|
|
|
f. |
Formuleert relevante onderzoeksvragen |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
g. |
Geeft cijfermatig en kwalitatief inzicht in de resultaten van het primaire proces |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
h. |
Evalueert het beleid/ strategie en doet suggesties ter verbetering |
|
|
X |
|
|
|
|
|
Overzicht beroepscompetenties |
Kennis |
Begrip |
Toepassen |
Analyseren |
Synthetiseren |
Evalueren |
|
BC 2 |
Ontwerpen en organiseren, zorgen voor kwaliteit |
|
|
|
|
NVT |
|
|
a. |
Ontwerpt de inrichting van de primaire en ondersteunende bedrijfsprocessen |
|
|
|
|
|
|
|
b. |
Houdt rekening met cultuur van een organisatie |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
c. |
Maakt overzichtelijke jaar-, werk- en projectplannen en procedurebeschrijvingen |
X |
|
|
|
|
|
|
d. |
Zorgt voor draagvlak voor plannen en activiteiten |
|
|
|
|
|
|
|
e. |
Bewaakt de tijd, middelen en menskracht bij activiteiten en grijpt waar nodig in |
X |
X |
X |
|
|
|
|
f. |
Controleert onderhoud, netheid en uitstraling van de accommodatie en faciliteiten |
|
X |
X |
|
|
|
|
g. |
Relateert de resultaten van de kwaliteitsmeting aan de geformuleerde streefresultaten |
|
|
X |
|
|
|
|
h. |
Stimuleert op planmatige en creatieve wijze voortdurende verbetering |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BC 3 |
Ondernemen en ontwikkelen activiteiten |
|
|
|
|
NVT |
|
|
a. |
Bedenkt, creëert en implementeert nieuw sport- en bewegingsaanbod |
|
|
|
|
|
|
|
b. |
Bindt en boeit sportconsumenten aan de activiteiten |
|
|
|
|
|
|
|
c. |
Zorgt voor een kwalitatief hoogstaand sport- en bewegingsaanbod |
|
|
|
|
|
|
|
d. |
Meet de kwaliteit van het aanbod sport- en bewegen en de klanttevredenheid |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
e. |
Maakt risicoanalyse voor nieuwe activiteiten |
|
|
|
|
|
|
|
f. |
Durft risico’s te nemen, toont lef |
X |
X |
X |
|
|
|
|
g. |
Bepaalt de waarde en haalbaarheid van sport- en bewegingsaanbod |
|
|
|
|
|
|
|
h. |
Bewaakt waarden en normen in de sport en bewegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Overzicht beroepscompetenties |
Kennis |
Begrip |
Toepassen |
Analyseren |
Synthetiseren |
Evalueren |
||
|
BC 4 |
Leidinggeven en managen personeel |
|
|
|
NVT
|
||||
|
a. |
Houdt rekening met capaciteiten, interesses en motivatie bij toewijzen van taken |
X |
X |
X |
X |
|
|
||
|
b. |
Stuurt medewerkers taak- en mensgericht aan |
X |
X |
X |
|
|
|
||
|
c. |
Toont belangstelling en respect voor medewerkers |
X |
X |
X |
X |
|
|
||
|
d. |
Verkrijgt commitment/draagvlak |
X |
X |
X |
|
|
|
||
|
e. |
Geeft en vraagt op constructieve wijze feedback |
X |
X |
X |
|
|
|
||
|
f. |
Geeft en accepteert collegiale werkbegeleiding, intervisie en consultatie |
X |
X |
X |
|
|
|
||
|
g. |
Maakt gebruik van personeelsinstrumenten |
X |
X |
X |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
h. |
Stimuleert op structurele wijze de persoonlijke ontwikkelingen de medewerkers
|
|
|
|
|
|
|
|
i. |
Zorgt voor veilige en stimulerende werkomgeving |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
Overzicht beroepscompetenties |
Kennis |
Begrip |
Toepassen |
Analyseren |
Synthetiseren |
Evalueren |
|
BC 6 |
Samenwerken, netwerken, communiceren |
|
|
|
|
NVT |
|
|
a. |
Wisselt op eigen initiatief informatie, kennis en ideeën uit met anderen |
X |
X |
X |
|
|
|
|
b. |
Maakt gebruik van infrastructuur van de sector sport en bewegen |
X |
X |
X |
|
|
|
|
c. |
Werkt samen met mensen uit andere disciplines en organisaties |
|
|
|
|
|
|
|
d. |
Reageert snel en doeltreffend in geval van problemen in de samenwerking |
X |
X |
X |
|
|
|
|
e. |
Stelt plannen voor in- en externe communicatie op en voert ze uit |
|
|
|
|
|
|
|
f. |
Oriënteert zich op internationale ontwikkelingen |
|
|
|
|
|
|
|
g. |
Maakt gebruik van ICT-middelen |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
h. |
Hanteert passende gesprek- en vergadertechnieken |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
i. |
Blijft ook in stressvolle en vervelende situaties professioneel |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BC 7 |
Reflecteren en managen eigen functioneren |
|
|
|
NVT |
||
|
a. |
Neemt de verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren in de organisatie |
X |
X |
X |
|
|
|
|
b. |
Werkt binnen de kaders, visie en doelstellingen van de organisatie |
X |
X |
X |
|
|
|
|
c. |
Neemt op basis van zelfreflectie besluiten en stelt eigen handelen bij |
X |
X |
X |
|
|
|
|
d. |
Ontwikkelt op planmatige wijze eigen competenties |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BC 8 |
Managen financiën |
|
|
|
NVT |
|
|
|
a. |
Begeleidt de besluitvorming over het financieel beleid |
|
|
X |
|
|
|
|
b. |
Stelt een (deel)begrotingen op conform het vastgestelde financiële beleid |
X |
X |
X |
|
|
|
|
c. |
Levert een bijdrage aan een (meerjaren) investeringsplan |
X |
X |
X |
|
|
|
|
d. |
Zorgt voor beheer van de financiële huishouding |
|
|
|
|
|
|
|
e. |
Onderhandelt over de financiële aspecten van contracten |
|
|
|
|
|
|
|
f. |
Houdt zich aan financiële en fiscale wet- en regelgeving |
X |
X |
X |
|
|
|
|
BC 9 |
Sportbewustzijn |
|
|
|
NVT |
||
|
a. |
Onderkent de specifieke eigenheid van de sector sport en bewegen |
X |
X |
X |
|
|
|
|
b. |
Verwerkt de uiteenlopende functies en betekenissen van sport en bewegen in activiteiten en beleid |
|
|
X |
|
|
|
|
c. |
Onderscheidt en (her)kent de diverse actoren in de sport op lokaal, provinciaal, regionaal en landelijk niveau |
X |
X |
X |
|
|
|
|
d. |
Maakt effectief gebruik van de sportinfrastructuur in Nederland (en het buitenland) |
X |
X |
X |
|
|
|
|
e. |
Maakt effectief gebruik van financieringsstromen in de sport |
|
|
|
|
|
|